lauantai 1. huhtikuuta 2017

Nöyryytys autoliikkeessä

Tämä tapahtui kuluneella viikolla eräässä autokaupassa, kun menin tutustumaan uudistettuun, vuoden 2017 malliin, josta olin nähnyt mainoksia. Jouduin harhailemaan suuressa hallissa uusien autojen välissä, kun kukaan myyjistä ei tullut palvelemaan, vaikka heitä oli paikalla neljä tai viisi eikä sillä hetkellä ollut muita asiakkaita. Myyjillä oli selvästi muuta tärkeämpää tekemistä; asiakkaan auttaminen ei kiinnostanut. Olin näkymätön asiakas.

Uskaltauduin häiritsemään heitä, kun en löytänyt sitä, mitä etsin. "Ei täällä ole niitä, koska ne ovat renkaiden vaihdossa", he vastasivat lyhyesti. "Ulkona voisi olla yksi, mutta me emme voi lähteä näyttämään.” Syynä oli se, että autojen avaimet sattuvat olemaan sillä hetkellä niin sekaisin, ettei kaapista löytynyt oikeaa.

Ei tästä tule mitään, ajattelin ja aioin lähteä ulos. Vaimoni, joka ei ole kiinnostunut autoista, vaan pikemminkin vihaa autokauppoja yhtä paljon kuin rautakauppoja, oli jo siinä vaiheessa lähtenyt pois. Hän sanoi, ettei jaksaisi kuunnella teknisiä selostuksia.

Tunsin itseni hölmöksi ja onnettomaksi, kun en tiennyt, mitä tekisin. Kärsimykseni palkittiin, kun lopulta odottelun jälkeen luvattiin ajaa parkkialueelle se auto, jonka halusin nähdä. Harmikseni se ei ollut sedan vaan tavaran kuljetukseen sopiva farmari, joka oli tupaten täynnä talvirenkaita.

Silti olin vielä hyvällä tuulella ja kehuin, että uusi malli näyttää minusta oikein hyvältä. 
- "Ei tämä mikään uusi malli ole", tokaisi myyjä. 
- "Onhan tämä monesta kohtaa ihan eri näköinen, tyylikkäämpi, kuin edellisen vuoden malli", väitin minä.
- "No joo, ehkä on vähän stailattu", hän myönsi.
En lannistunut vaan halusin nähdä sisältä, vaikka myyjä esteli sanomalla, ettei siellä ole mikään muuttunut. Istuin kuitenkin ohjaajan paikalle ja totesin, että ”jotain uutta tässä on”, mutta myyjä vähätteli ja sanoi, että "no saattaa olla kenties jotain pientä".

Innostukseni sammui. Lähdin pois turhautuneena ja nöyryytettynä, tunsin itseni hölmöksi, kun en ymmärrä saapua liikkeeseen oikealla hetkellä, Ilmeisesti olin myös huonosti pukeutunut, kun minut heti arvioitiin epätoivotuksi henkilöksi hienoon autoliikkeeseen. Tajusin, ettei myymälän aukioloaika tarkoita sitä, että sinä aikana saisi palvelua. Ne ovat kaksi eri asiaa. Molemmat pitäisi ilmoittaa eriteltynä kuten esimerkiksi: Liikkeemme ovia pidetään auki klo 10-18 ja palvelemme klo 12 – 14.

Suututti aika lailla ja ajattelin soittaa liikkeen johdolle tehdäkseni valituksen. Niin en tehnyt vaan ajattelin helpottaa oloani kirjoittamalla blogin. Tämän. 


1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Palaute kannattaa aina!
Erään suuren autoliikkeen palveluksessa olleena voin sanoa, että asiallinen palaute, myös anonyymi, otetaan kyllä tosissaan ja toimipistettä/vastuuhenkilötä huomautetaan siitä faktasta, että tässä saattoi mennä maksava asiakas, jonka ostoksilla maksetaan myös myyjien palkka, ohi.

Sivuhuomautuksena nyt, kun kommenttia olen kirjoittamassa: kiitos hienosta blogista!

Väkivaltariskin psykiatrinen arviointi

Osa väkivaltarikollisista uusii tekonsa, kun he pääsevät vankilasta viimeistään silloin, kun ovat kärsineet rangaistuksensa. Näin voi tap...