lauantai 16. syyskuuta 2017

MIksi esiintyvä taiteilija altistuu huumeisiin?

Mietin miksi lahjakas laulaja tai näyttelijä ryhtyy käyttämään huumeita?

Ongelmaa voi lähteä avaamaan siitä tosiasiasta, että useimmat ihmiset jännittävät esiintymistä. Kuka tahansa muiden eteen astuva, toimi hän millä alalla tahansa, tahtoisi onnistua ja saada yleisönsä hyväksymisen, Samalla hän pelkää kritiikkiä ja sitä psykofyysistä kipua, jonka nöyryyttävä epäonnistuminen voisi aiheuttaa. Mitä siitä seuraisi? Pahimmillaan se olisi ahdistava häpeä, josta voisi tietysti selvitä nopeasti, jos saisi tukea ja lohdutusta esimerkiksi työtovereiltaan.

Esiintyvän taiteilijan tilanne on vaikeampi. Kyse ei ole vain siitä, että tulisi kipeä pettymys. Hänelle onnistuminen on joka päivä ja joka ilta yhtä dramaattinen; hän asettaa koko persoonansa alttiiksi särkymiselle, mutta joka kerta on sen lisäksi vaarassa myös hänen ammattinsa ja toimeentulonsa. "Mitä jos epäonnistun ja urani kääntyy laskuun", hän joutuu pohtimaan. Hän voi pelätä kuollakseen, vaikka ei ehkä uskalla myöntää sitä itselleen, jotta ei joutuisi kauhun vangiksi.

Ennen tärkeää esitystä voi esimerkiksi nuorelle ihmiselle tulla mieleen hakea nopeaa helpotusta lääkkeistä kuten beetasalpaajista tai ahdistusta vähentävistä aineista. Poikkeustapauksissa jopa huumeista. Mikään psykoterapia ei toisi apua riittävän nopeasti.

Tunteiltaan ja aisteiltaan herkkä ihminen, jollaisia kaikki parhaat taiteilijat ovat, pystyy jännittämään ja pelkäämään vielä tavallistakin enemmän, vaikka hän ei silti lähde karkuun estradilta. Jännittäminen on hänelle tärkeä osa esitykseen latautumista ja sen takia esiintyjä ei voi käyttää rauhoittavia ainetta; ne turruttaisivat ja voisivat pilata esityksen aitoutta ja ilmaisuvoimaa. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa pelko on saamassa yliotteen ja vie keskittymiskyvyn.

On luonnollista, että ihmisen mieli ja ruumis ovat esityksen jälkeen ylivirittyneessä tilassa. Rentoutuminen ei ole helppoa, jos ei ole onnistunut löytämään siinä tilanteessa toimivia keinoja.  Erilaiset aineet voivat silloinkin olla houkutteleva keino laukaisemaan sitä jännitys- ja kiihtymystilaa, jossa esiintyvä taiteilija on ollut suorituksensa aikana. Toki jokainen tietää järjellään, että silloin pitäisi mieluummin mennä vaikka kävelemään tai hakeutua läheisten ihmisten suojiin, mutta kaikkensa antaneena ihminen voi olla hetken niin heikoilla, ettei hän kykene toimimaan järkevästi.

Merkittävin huumeille altistava tekijä ei kuitenkaan ole esiintymisten jännittäminen tai vaikeus rentoutua. Pikemminkin päinvastoin: esiintyvä taitelija saa elämälleen merkityksen siitä, että hän antaa ja luo yleisölleen kokemuksia. Siitä hän saa iloa ja on onnellinen, kun onnistuu tavoittamaan yleisönsä. Monet kertovat kuinka onnistunut intensiivinen vuorovaikutus on kuin huume, jota he tarvitsevat tunteakseen olevansa elossa.

Esiintymislavalla taiteilija saa vastaanottaa rakkautta ja voi olla rohkeasti oma itsensä. Ongelma tulee siitä, kun hän joutuu olemaan pitkään yksin ilman yleisön antamaa stimulaatiota. Energiataso laskee ja mieleen voi hiipiä ahdistava yksinäisyys, hylättynä olon kuvitelma ja jopa masennus ja tyhjyyden tunne. Sellainen ahdistava olotila voi olla syynä piristävien huumeiden kokeiluun varsinkin silloin, kun pitäisi päästä taas vireeseen ja löytää itsestää uusia voimia ja innostusta.

Kaikkein haastavin tilanne on niillä rakastetuimmilla ja ihaillummilla tähdillä, joilta kaivataan jatkuvasti huippusuorituksia samaan tapaan kuin urheilusankareilta. Taiteilija tekee kaikkensa ja haluaa täyttää häneen asetetut odotukset, vaikka takaraivossa olisi pelko siitä, että ei kykenisi parhaimpaansa vaan tuottaisi ihailijoilleen pettymyksen. Tällaisessa tilanteessa huumeisiin ajautuneita ovat olleet esimerkiksi Elvis Presley, Whitney Houston ja Jimi Hendrix.






1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tähän aiheeseen saa syvyyttä ja ulottuvuutta katsomalla upean ja äärimmäisen lahjakkaan balettitanssija Sergei Polunin dokumentti Dancer (2016). Dokumentissa hän käy läpi uraansa, ulkopuolisia sekä omia paineita, jotka tulevat liian raskaiksi ja tukahduttavat melkein lahjakkuuden.
Dokumentissa otetaan esille myös huumeet, Pollinin kertoo avoimesti kuinka ne turruttavat kipua ja saavat hänet työntämään omia rajoja kauemmas, jotta hän kykenee esiintymisissä parantamaan suoritusta joka kerta paremmaksi ja paremmaksi.
En enää muista oliko dokumentissa vaiko hänen haastatteluissa kokaiinin käytön jälkeisistä masennusvaiheista, mutta joka tapauksessa dokumentti ja hänen haastattelunsa koskettivat suuresti avoimuudellaan, herkkyydellään ja sillä kuinka vereslihalla ja yksin ihminen voi olla paineiden keskellä ja selviytyä kaikesta.

MIksi esiintyvä taiteilija altistuu huumeisiin?

Mietin miksi lahjakas laulaja tai näyttelijä ryhtyy käyttämään huumeita? Ongelmaa voi lähteä avaamaan siitä tosiasiasta, että useimmat ihm...